معرفی مرهم

مرهم

آنچه بر جراحت نهند. مشتق از رِهمه است به معنی باران ضعیف. به عبارتی دیگر؛ دوای کوفته و بیخته و آمیخته که بر جراحات و اورام نهند. (یادداشت مرحوم دهخدا).

مرحم

از رحم، مرحمت، مهربانی و لطف گرفته شده است منتهی در ادبیات اسم مصدر است.

تفاوت مرهم با مرحم

بطور کلی مرهم ضماد یا دارویی است که بر زخم جسمی و ظاهری استفاده می کنند؛ اما مرحم رحمت یا ضمادی است که بر زخم دل می‌گذارند.

چرایی گزینش برند مرهم برای مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم

هیئت مؤسس مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم با در نظر گرفتن یک: رویکرد درمان بیماران نیازمند در کوتاه مدت و دو: سرمایه گذاری در مقوله آموزش و فرهنگ سازی سلامت در چشم انداز بلندمدت، همواره در تلاش برای انتخابی بودند تا بتوانند جامعیت موضوع و هدف را نشان دهند. پس از ماه ها تحقیق و بررسی، با انتخاب این واژه خاص، گام اول به منزل اول رسید.
مرهم پس از انتخاب و معرفی به شورای محترم نظارت وزارت کشور تصویب و ثبت نهایی گردید. اینک مرهم به عنوان یک نشان ملی ثبت شده مردم نهاد، می رود تا برای زخم های استخوان سوز و نگاه های جانسوز مرهم و مرحم باشد.
مرهم جوانه می زند…

مدت مدیدی بود که مردم زیادی از اطراف و اکناف میهن عزیزمان، با مشقتی فراوان و زحمتی طاقت فرسا، برای درمان شکاف لب، کام یا جمجمه فرزندانشان، چاره‌ای جز سفر به پایتخت نداشتند و روزها و هفته‌ها در نوبت عملی می‌ماندند. گاه نوبت عمل به آنان نمی‌رسید و گاه از فرطِ خستگی و بی‌پناهی، عطای عمل را به لقایش می‌بخشیدند. روستاییانی که سرگردان و بی‌منزل در فراخنای دهشتناک پایتخت، راهی جز واگذاری امور به تقدیر و سرنوشت برایشان باقی نمی‌بود.
فقر، نابلدی و ترس از حضور در محیطی بزرگ که در انبوه برج و باروها، مجالی به قلب‌های نازک و تپنده‌ی روستایی نمی‌داد، اجازه‌ی هر گونه تصمیم را از خانواده‌های مضطرب و نالان می‌گرفت و اینگونه دردی استخوان سوز، جسم و جان آن عزیزان را در نوردیده بود.
و اما در تقویم سرنوشت سال خوب ۱۳۸۷ هجری شمسی، مرهمی وزیدن گرفت و رحمتی شد برای تسکین دل‌های بی‌قرار روستاییانی که آن را از خدا تمنا می‌کردند. رحمتی که از یک تصمیم دلارام آغاز شد. آنگاه که پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی، پراستنادترین دانشمند ایرانی در حوزه جراحی پلاستیک و ترمیمی، بر آن شد تا برای آماج دردهای مناطقِ محروم کشور، مرهم و مرحم باشد. تشکیل فوق تخصصی‌ترین تیم جراحان پلاستیک و ترمیمی مناطق محروم جهان؛ افزون بر ۵۰ فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی؛ تمهید پویشی بزرگ را نهاد که امروز در قامت موسسه ملی ندای سلامت مرهم تجلی یافته است.
پناهی از جنس هموندی که می‌روند تا قله‌های رفیعِ انسانیت را بپیماید.

مخلصِ کلام؛
پس از ۸ سال فعالیت داوطلبانه‌ی پزشکی؛ تحت عنوان گروه فوق‌تخصصِ جراحی پلاستیک و ترمیمی مناطق محروم؛ با تصمیم و پیشنهاد ایشان، بنایِ ثبت رسمی گذاشته شد. مرهم پس از اخذ تاییدیه‌ی رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان امور اجتماعی وزارت کشور معرفی شد. با توجه به ارائه‌ی قالب نذرِ تخصص‌ها برای خدمات موسسه؛ با اشتیاقی وصف ناپذیر از سوی هیئت مرکزی تاسیس و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد، مورد موافقت قرار گرفت و در مهرماه ۱۳۹۵ با شماره پروانه ۸۸۳۳۸ با حکم جناب آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور؛ فعالیت خود را در فصلی جدید از سر گرفت.

موسسه ملی ندای سلامت مرهم با شماره ۳۹۵۳۷ و به شناسه ملی ۱۴۰۰۶۱۳۴۴۲۸ در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان اسناد و املاک قوه قضائیه، ثبت و در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به سریال ۱۳۹۵۳۰۴۰۰۹۰۱۰۶۶۵۱۳ شماره گردید.

این بود آغاز مسیر عشق و امید…

فقر و بیماری با سرمایه اجتماعی، رابطه معکوس دارد. فقر با محدود کردن افق دید انسان، زمینه‌ساز بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ست. با شیوع این پدیده، امنیت اجتماعی سلب شده و آثار روحی و روانی مترتب بر آن، دامن‌گیر کل جامعه می‌شود. لذا توجه جدی به مشکلات و معضلات اجتماعی که ریشه در مسائل فرهنگی و نیز مشکلات اقتصادی خانوارها دارد، ضرورتی انکارناپذیر است.

باور ما اینست که درد افراد جامعه، از یکدیگر جدا نیست و دردهای عظیم جسمی و روحی، اگر به درستی درمان نشوند به جامعه منتقل می‌شود. اینجاست که مسئولیت اجتماعی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که همه نیاز انسان، مشکلات مالی نیست و ضعف فکری و فرهنگی از نیازهایی است که قدرت تخریبی بسیار بالایی دارد. خلأ معنوی، احساس تنهایی، کمبود محبت، افسردگی، یأس و ناامیدی، از نیازهایی است که چاره آن صرفأ پولی نیست؛ بلکه مستلزم شناخت ودرک متقابل فردی و اجتماعی است که همانا پاسخ مطلوب به آن از اولویت‌های مرهم است.

مرهم معتقد است که همیاری‌ها نباید صرفأ پولی و یا از جنس کارهای دولتی باشد و ضروریست بتوان بستری را فراهم نمود تا مردم خودشان مشارکت مستقیم را تجربه کنند. مشارکت مستقیم، به معنای نگاه غیرمالی و استفاده از وقت و تخصص افراد، جهت حل مشکل نیازمندان است.

ندای سلامت مرهم، حرکتی عاشقانه در بستر فرهنگ است و تسهیل فرصت مشارکت، برای تمام افرادی است که می‌خواهند و می‌توانند مقداری از وقت و تخصص خود را در جهت رفع نیاز نیازمندان مایه بگذارند. از این رو مرهم با تکیه بر ایده نذر تخصص‌ها شکل گرفت.

ایده نذر تخصص‌ها به این معنی است که همه اقشار جامعه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی؛ صرفأ نه با نگاه پولی که بر مبنای سایر مهارت‌های تخصصی برای نیل به حل مشکلات جامعه دعوت به همکاری می‌شوند. از پزشک یا روانپزشک نیک‌اندیشی که تمایل دارد به صورت ماهیانه، تعداد مشخصی بیمار را ویزیت و درمان نماید؛ تا همت آن راننده شریفی که نذر می‌کند، ماهیانه یک نیم‌روز، در اختیار ایاب و ذهاب بیماران نیازمند باشد. یا دغدغه دانشجو، کارآفرین، معلم یا هنرمندی که حاضر است ماهیانه، دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار نماید و … .

محور اساسی در برنامه‌های مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم، آموزش و ارتقای سلامت است و بدین جهت، کمی بیشتر در باب حوزه بهداشت و درمان سخن می‌گوییم.

مسئله بیماری‌ها در کشور ما، موضوعی پیچیده به نظر می‌رسد. این پیچیدگی از یک سو، بیانگر پراکندگی جغرافیایی می‌باشد و از سوی دیگر، ناظر به درجه متفاوت توسعه‌یافتگی مناطق مختلف، از منظر آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

مناطق توسعه‌یافته با بیماری‌هایی از جمله: دیابت، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی روبه‌رو می‌باشند. از سوی دیگر مناطق متأثر از فقر، با آب ناسالم و تغذیه ناکافی و نیز ضعف بهداشتِ عمومی روبه‌رو می‌باشند که به این دلیل با میزان بالایی از مرگ و میر مادر و نوزادان، سل، عفونت‌های حاد، سوء تغذیه و بیماری‌هایی نظیر مالاریا، هپاتیت و.. روبرو می‌باشند. از طرفی، معمولأ متخصصان حوزه‌های مختلف و به ویژه حوزه سلامت، تمایلی جهت اقامت دائم در مناطق محروم و حاشیه‌ای ندارند. لذا وضعیت بهداشت و درمان در بسیاری از نقاط کشور چندان رضایت‌بخش نبوده؛ به گونه‌ای که تیتر «کمبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی در شهرستان …» را به طور مکرر در مطبوعات می‌توان دید. نتیجه آن‌که در بسیاری از مناطق کشور، گاه برای یک عمل جراحی، به ناچار می‌بایست مسیرهای طولانی طی شود که علاوه بر افزایش قابل ملاحظه هزینه خانواده، خطرات جاده‌ای، سردرگمی در مراکز استان‌ها، نبود محل اسکان همراه بیمار و …، موجب تأخیر و گاه توقف سیر درمان می‌شود.

به‌طور خلاصه کشور ما دارای شرایط زیر می‌باشد:
• حوادث جاده‌ای و ترافیکی، انواع مصدومیت‌ها و از طرفی فراوانی خشونت‌ها، درگیری‌ها و حجم عظیم استرس‌های روزانه
• بیماری‌های گسترده قلبی و عروقی، رشد بی‌رویه سرطان‌ها، ایدز و بیماری‌های عفونی
• شیوه‌های زندگی پرخطر نظیر استعمال دخانیات، کم‌تحرکی، مصرف بی‌رویه دارو و تغذیه ناکافی
• مباحث گسترده‌تر اجتماعی نظیر: فقر، اعتیاد، ناامیدی اجتماعی و خودکشی‌های نسل جوان، بیکاری، بی‌خانمانی،حاشیه‌نشینی، طلاق، کمبود آب آشامیدنی سالم، آلودگی هوا، تخریب محیط‌زیست، ضعف اطلاعات بهداشتی و عدم مشارکت‌های اجتماعی سلامت‌محور

با نگاهی اجمالی به حوزه بهداشت و درمان، توجه به دو نکته اساسی را ضروری می‌سازد. در حالت اول یافتن پاسخی خردمندانه و عملیاتی برای این سوال است که در مقابل بیماری‌ها و مصدومیت‌های موجود چه باید کرد؟

دوم؛ توجه جدی به امر آموزش و پیشگیری از بیماری و مصدومیت‌هاست. به استناد بیانیه سازمان جهانی بهداشت، اگر تمامی هزینه های دنیا برای درمان بیماری‌ها اختصاص داد شود، باز هم ناکافی و ناکارآمد خواهد بود. از این رو همان جمله معروف توصیه می‌شود:”پیشگیری بهتر از درمان است“.

با نگاهی گذرا به واقعیت‌های امروز و نگاه رو به جلو و معطوف به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل؛ در خواهیم یافت که برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان حداقل دو برنامه نیاز است:
در کوتاه‌مدت می‌بایست به نیازهای درمانیِ موجود پاسخ داد؛ چه آنکه گران بودن خدمات تخصصی و فوق-تخصصی، فشار سنگینی را بر پیکره خانوارها وارد نموده و می‌نماید. بنابراین می‌بایست در کنار تلاش‌ها و سیاستگذاری‌های کلان دولتمردان، برای آن چاره‌اندیشی نمود. بدون تردید رفع نیازهای درمانیِ موجود، مقدمه حرکت به سمتِ مطلوب است.

در درازمدت نیز می‌بایست با تدوین برنامه‌هایی با گستره ملی؛ با رویکرد پیشگیرانه و از طریق توسعه‌ی آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، در جهت توانمندسازی و ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی کل جامعه اقدام ورزید.

اعتقاد مرهم این است که منابع باید از خدماتِ درمانی گران‌قیمت و با فناوری بالا؛ به سوی خدمات پیشگیرانه‌ی قابل پرداخت و در دسترس هدایت شود. از این رهیافت، اگر ارتقای سلامت را افزایش سواد بهداشتی و مجموع تمام فعالیت‌های پیشگیری از بیماری، سوانح و مصدومیت‌ها بدانیم، می‌توان به جرأت ادعا کرد که تمامی این مباحث از طریق آموزش سلامت و افزایش فرهنگ خودمراقبتی قابل حل خواهد بود.

بدین ترتیب مرهم خلاصه می‌شود در: بسترسازی، تجمیع و سازماندهی ظرفیت‌های اجتماعی حوزه سلامت

و مخاطبین آن: عموم مردم؛ بدون در نظر گرفتن: سن، جنس، مذهب، قومیت و منطقه جغرافیایی هستند.

و اهداف آن عبارتند از: یک) درمان بیمار نیازمند در کوتاه‌مدت دو) آموزش، ارتقای سلامت و نیز فرهنگ‌سازی پیشگیری از بیماری، سوانح و مصدومیت‌ها دربلندمدت

فصل اوّل: کلیات و اهداف

ماده ۱
نام سازمان مردم‌نهاد موردنظر، مؤسسه ندای سلامت مرهم است که در این اساسنامه به لحاظ اختصار “مؤسسه” نامیده می‌شود.

ماده ۲
نوع فعالیت: کلیه فعالیت‌ها مؤسسه غیرسیاسی و غیرانتفاعی بوده و در موضوع سلامت با رعایت کامل قوانین و مقرّرات جمهوری اسلامی ایران و این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.

ماده ۳
محدوده فعالیت مؤسسه در سطح ملی است.

ماده ۴
محل: مرکز اصلی مؤسسه در استان تهران به نشانی شهرک غرب، خیابان فلامک شمالی، نبش کوچه چهارم، پلاک ۲۸ واقع است و در صورت لزوم می‌تواند پس از کسب مجوز از مرجع صدور پروانه، در سایر نقاط داخل یا خارج از کشور، شعبه یا دفتر نمایندگی ایجاد نماید.

ماده ۵
تابعیت: مؤسسه تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارند.

ماده ۶
مدت فعالیت مؤسسه از تاریخ تأسیس به مدت نامحدود می‌باشد.

ماده ۷
اهداف مؤسسه عبارتند از:
الف: کلیات
درمان بیماران نیازمند در کوتاه‌مدت و آموزش و فرهنگ‌سازی پیشگیری از بیماری، سوانح و مصدومیت‌ها در بلند مدت.
ب: روش اجرای هدف
تجمیع ظرفیت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی حوزه سلامت با ایده نذر تخصص‌ها
موافقت مرجع صدور پروانه با انجام فعالیت‌های مذکور در اهداف و شیوه‌های اجرایی به معنای اجازه فعالیت در خصوص مواردی که نیازمند کسب مجوز از دستگاه‌های خاص می‌باشد نیست. بدیهی است انجام هر گونه اقدام در راستای اجرای نمودن مواردی از اهداف و شیوه‌های اجرایی که مستلزم اخد موافقت دستگاه خاص باشد، منوط به دریافت مجوز از آن مرجع است.

فصل دوم: ساختار

ماده ۸
ارکان مؤسسه عبارتند از: ۱- هیئت امنا ۲- هیئت مدیره ۳- بازرسین ۴- مدیرعامل

ماده ۹
هیئت امنا (مجمع عمومی) عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در مؤسسه است که به صورت عادی هر چهارماه ۱ بار و یا به صورت فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.

ماده ۱۰
وظایف هیئت امنا:
انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسین
استماع و رسیدگی به گزارش هیئت مدیره و بازرسین
تعیین خط و مشی کلی مؤسسه
بررسی و تصویب یا رد پیشنهادات هیئت مدیره
تصویب ترازنامه و بودجه سالیانه مؤسسه
عزل اعضای هیئت­ مدیره و بازرسین
تصویب انتشار نشریه

ماده ۱۱
هیئت امنا (مجمع عمومی) توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شود.

ماده ۱۲
هیئت مدیره:
مؤسسه دارای هیئت مدیره­ای مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی­البدل خواهد بود. هیئت مدیره برای مدت دو سال انتخاب خواهد شد. انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره برای دوره­های بعدی بلامانع است.

ماده ۱۳
هیئت مدیره علاوه بر جلساتی که بطور مرتب و حداقل ماهی ۱ بار تشکیل می­دهد، بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نایب رئیس تشکیل جلسه فوق­العاده خواهد داد.

ماده ۱۴
هیئت مدیره نماینده قانونی مؤسسه بوده و وظایف و اختیارت آن در چارچوب اساسنامه به شرح ذیل می­باشد:
حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول، رسیدگی به حساب­ها، پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات هیئت امنا، افتتاح حساب در بانک­ها طی انجام تشریفات قانونی، تعقیب جریانات قضائی، ادرای و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم، تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن.

ماده ۱۵
مؤسسه دارای ۱ نفر بازرس اصلی و ۱ نفر بازرس علی­البدل می­­باشد که در مجمع عمومی عادی با رأی کتبی و برای مدت یکسال انتخاب می­گردند. انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

ماده ۱۶
اشخاص ذیل نمی­توانند به عنوان بازرس انتخاب شوند:
کسانی که به علت ارتکاب جرم و به موجب حکم قطعی دادگاه از حقوق اجتماعی محروم شده باشند
مدیران و مدیرعامل مؤسسه
اقربای سببی و نسبی میران و مدیرعامل تا درجه سوم
همسر اشخاص مذکور در بند ۲

ماده ۱۷
وظایف بازرس به شرح ذیل است:
بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای هیئت امنا؛
مطالعه گزارش سالیانه هیئت مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش برای اطلاع هیئت امنا؛
گزارش هر گونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به هیئت امنا؛
اظهارنظر کتبی درباره صحت دارایی، عملکرد و مطالب و اطلاعاتی که هیئت مدیره و مدیران در اختیار هیئت امنا گذاشته­اند؛
سایر وظایفی که اساسنامه و قوانین و مقررات موضوعه به عهده بازرس قرار داده است؛

ماده ۱۸
مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی مؤسسه است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیئت مدیره و اساسنامه به وی تفویض می­گردد، نماینده محسوب می­شود و از طرف مؤسسه حق امضا دارد.

کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای مدیرعامل و خزانه­دار و در غیاب خزانه­دار با امضای رئیس­ هیئت مدیره و با مهر مؤسسه معتبر خواهد بود.

ماده ۱۹
مدیرعامل مجری مصوبات هیئت امنا و هیئت مدیره بوده و دارای اختیارات و مسئولیت‌های ذیل می‌باشد:

نمایندگی قانونی در مراجع رسمی و نهادها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی؛
استخدام و عزل و نصب کارکنان در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیئت مدیره و هیئت امنا؛
نگهداری دارایی، اموال، حساب­ها، اسناد و دفاتر مؤسسه؛
اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیئت مدیره به وی تفویض شده باشد؛
ارائه پیشنهادهای لازم در زمینه گسترش، بهبود و هماهنگی در فعالیت­های مؤسسه به هیئت مدیره جهت ارائه به هیئت امنا؛
تهیه پیش­نویس ترازنامه، بودجه، خط و مشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیئت مدیره و امنا؛
تهیه پیش­نویس آیین­نامه­های مورد لزوم جهت طرح و تصمیم­گیری در هیئت مدیره؛
نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب، نمایندگی­ها و دفاتر پس از طی مراحل قانونی؛
و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه و قوانین مربوطه به ایشان محول شده یا بشود؛

فصل سوم: بودجه و مواد متفرقه

ماده ۲۰
بودجه مؤسسه از طریق ذیل تأمین می‌شود:
الف) هدایا، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی
ب) وقف و حبس
ج) وجوه حاصله از فعالیت‌های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه مؤسسه

ماده ۲۱
مؤسسه مکلف است درآمد و هزینه‌ها را در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن را همراه با گزارش عملکرد اجرایی حداکثر تا دو ماه پس از هر سال مالی به مرجع صدور پروانه ارائه نماید.

ماده ۲۲
مؤسسه دارای سربرگ، مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود. هیئت مدیره مکّلف است نمونه سربرگ، مهر و آرم تهیه شده را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت ارسال نماید.
هیئت مدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم مؤسسه مسئولیت قانونی دارد.

ماده ۲۳
به مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است بر اساس آئین‌نامه ذیربط تأسیس و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و عمومات قانون تجارت عمل خواهد شد.

ماده ۲۴
این اساسنامه مشتمل بر ۳ فصل و ۲۴ ماده، در نشست مورخه ۱۳۹۵/۴/۲۳ مجمع عمومی مؤسس به تصویب رسید.

بازه کوتاه‌مدت

با در نظر گرفتن مناطق کمتر توسعه‌‌یافته و حجم عظیم نیازهای موجود و از طرفی اعلام همکاری حجم کثیری از پزشکان و پیراپزشکان نیک‌اندیش، به حول و قوه الهی، می‌توان شعب مؤسسه را در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی نمود تا ضمن بهره‌وری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی؛ حجم زیادی از خدمت‌رسانی را در این مراکز انجام پذیرد، که بدین‌منظور در تمامی استان‌ها و ده شهرستانی که دانشگاه علوم پزشکی مستقر می‌باشد؛ شعبه مؤسسه را تأسیس خواهیم نمود. مؤسسه ندای سلامت مرهم بر آن خواهد بود تا با بهره‌گیری از برآیند کار و تجربیّات اندوخته، دامنه فعالیت‌ها را گسترده‌تر سازد.

بازه بلندمدت

  • چرخش از مدل پزشکی/درمانی به مدل اجتماعی سلامت که نیازمند مشارکت آگاهانه اجتماعی می‌باشد
  • نهادینه کردن آموزه‌های سبک زندگی سالم با مشارکت مراجع آموزشی، نشریات و رسانه‌ها
  • توانمندسازی گروه‌های محروم و کم‌برخوردار و نیز تقویت تغذیه جمعیت تحت پوشش (خصوصأ کودکان، سالخوردگان و مادران باردار)
  • آموزش کافی مشاغل خاص، به‌منظور کاهش استرس و پرخاشگری، به منظور جلوگیری از تبعات ناهنجار
  • جذب، سازماندهی و آموزش جوانان، دانشجویان، دانش‌آموزان و نیروهای داوطلب به منظور رابطین بهداشتی محلات و داوطلبین بیمارستانی
  • بسترسازی ارتباط مستمر با بهورزان و مراکز بهداشتی و درمانی؛ با هدف تأمین دسترسی عادلانه و برابر مردم به اطلاعات سلامت و آموزش خدمات بهداشتی محلی
  • بسترسازی، آموزش و تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی، جهت مشارکت فعال تمامی بخش‌های دولتی، خصوصی و عموم مردم به روشی معتبر، مؤثر و اخلاقی در فرآیند آموزش، حفظ و ارتقای سلامت
  • توسعه اطلاعات بهداشتی و خودمراقبتی با کیفیت بالا و مناسب برای مخاطبان و تسهیل در ارائه اطلاعات
  • ارتباط مستمر با مراکز مطالعات و تحقیقات سلامت ملی و بین‌المللی جهت بهر‌ه‌برداری از نتایج تحقیقات
  • مذاکره جدی با سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان کلیدی در سایر بخش‌های مدیریت اقتصادی و اجتماعی به منظور جلب حمایت و سرمایه‌گذاری کافی به منظور تحقق بالاترین سطح سلامت در کشور
  • ارزیابی ساختارها، سازمان‌ها و فرآیندهای جاری و نیز تقویت فرصت‌ها و انجام اقدامات عملیاتی در حوزه های درونی و بیرونی بخش سلامت در هر قسمت از کشور، منطقه یا محلی که سلامتی مردم را ارتقا می‌دهد

ارائه برترین خدمات آموزشی، تشخیصی، توانبخشی، درمانی و پژوهشی بهنگام و اثربخش، با بهره‌گیری از نیروی انسانی مجرّب و کارآمد در سطح کشور

پیشرو و قابل اعتماد در ارائه خدمات درمانی، آموزشی و پژوهشی نوین در سطح کشور؛ به منظور دستیابی به مرجعیت علمی، فنی و نرم افزاری در بین سازمان های مردم نهاد و موسسات حوزه های آموزش و سلامت در ایران

۱- حفظ کرامت انسانی
۲- خلاقیت و نوآوری
۳- پاسخگویی مدیران و کارکنان
۴- ارتقای مستمر کیفیت
۵- تلاش و مدیریت جهادی
۶- توانمندسازی جامعه هدف
۷- مشارکت و کار تیمی

۱- دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.
۲- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
۳- حق بدیهی بیماران در دریافت خدمات سلامت در محروم ترین مناطق کشور باید محترم شمرده شود‌.
۴- ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
۵- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی و ارجاع، حق بیمار است.
۶- ارائه خدمات بدون در نظر گرفتن سن، جنس، مذهب، قومیت و منطقه جغرافیایی بر اساس مسئولیت اجتماعی انجام گردد.

دستورالعمل عضویت در ارکان مؤسسه ملی مرهم

(مصرّح تبصره دو ماده 6 آیین نامه اجرایی)

مدیر گروه

_ حداقل مرتبه علمی دانشیاری
_ عضویت در هیئت رئیسه انجمن علمی متبوع
_ تأیید سه/ چهارم از اعضای هیئت امنا

هیئت امنا

_ مدرک رسمی دکترا یا معادل آن
_ عضو هیئت علمی دانشگاه و مراکز آموزش عالی
_ تأیید سه/ چهارم از اعضای هیئت امنا_ عدم عضویت در هیئت مدیره سایر سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه ملی و استانی

مدیران ستادی

_ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد
_ حداکثر سن 30 سال
_ دارای حداقل یکسال سابقه همکاری مستمر
_ عدم اشتغال تمام وقت در سازمان های دولتی و خصوصی_ عدم عضویت در هیئت مدیره سایر سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه ملی و استانی

مدیران استانی

_ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا
_ دارای حداقل یکسال سابقه همکاری مستمر
_ سکونت در استان مذکور